با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با اولویت ارزش آفرینی و توانمندسازی نیروی کار اقدامات ذیل توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می پذیرد:
۱.    وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:
۱.۱. به منظور حمایت و تقویت شبکه های کسب‌وکار نسبت به تقویت و توسعه مراکز مشاوره، خدمات کارآفرینی و کلینیک‌های کسب‌وکار و عارضه‌یابی بنگاه‌های کوچک و متوسط بویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام نماید.
۱.۲. با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای بخش غیردولتی، نسبت به حفظ و نگهداشت بنگاه‌های کلیدی اشتغال‌زا در مناطق کمتر توسعه یافته اقدام نماید.
۱.۳. با همکاری دستگاه‌های ذیربط، برنامه‌ اجرایی امکان توسعه صنایع کاربر در مناطق مختلف جغرافیایی را با لحاظ ملاحظات اقتصادی، ‌ اجتماعی و ی را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید. در این برنامه فهرست صنایع اولویت‌دار کاربر، مناطق جغرافیایی که امکان ایجاد یا توسعه آنها میسر است و اقدامات لازم برای توسعه هر صنعت در منطقه ارائه ‌گردد.
۲.    وزارت جهاد کشاورزی مکلف است:
۲.۱. با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه اجرایی توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش کسب و کار و اشتغال پایدار در فعالیت‌های بخش کشاورزی را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
۳.    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است:
۳.۱. برنامه اجرایی ایجاد زمینه‌های لازم در جهت پیاده سازی طرح های اشتغال عمومی با هدایت فعالیت‌های عمومی و عام المنفعه به سمت ایجاد فرصتهای اشتغال با جلب مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و جوامع محلی را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
۳.۲. با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، برنامه اجرایی تنوع بخشی و ارتقاء ابزارهای توثیق و تضمین طرح‌های اقتصادی اشتغال‌زا دارای توجیه فنی و اقتصادی را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
۳.۳. با همکاری وزارت امور خارجه وسایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط نسبت به ساماندهی اعزام نیروی کار به کشورهای هدف با استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه‌های موجود کشور در خارج اقدام نماید.
۳.۴. نسبت به مستثنی کردن دانش آموختگان آموزش عالی گروه سنی جوان از شمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در اجرای طرح کارورزی (آموزش های بدو ورود به کار در کارگاه های خصوصی و تعاونی) به مدت محدود به منظور ترغیب بنگاه‌های اقتصادی به جذب نیروی کار جوان تحصیل کرده اقدام نماید.
۳.۵. به منظور اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای بهبود کارکردها نسبت به توسعه خصوصی‌سازی و رتبه‌بندی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اقدام نماید.
۳.۶. برنامه اجرایی دسترسی مناسب به اطلاعات مهارتی و توسعه خدمات مشاوره ای را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
۳.۷. با همکاری دستگاه‌های مسئول دستورالعمل اجرایی اعمال مشوقهای مختلف به بنگاههای اقتصادی به منظور حرفه‌آموزی و ارتقاء مستمر شایستگیهای حرفهای شاغلین را تهیه و تا پایان تیرماه به دبیرخانه ارسال نماید.
۳.۸. با همکاری دستگاه‌های ذیربط نسبت به تدوین نقشه راه توسعه کارآفرینی کشور و ساماندهی برنامه‌های ترویج و توسعه کارآفرینی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری اقدام و نتیجه را به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
۳.۹. بستر لازم برای ایجاد و توسعه صندوق‌های مختلف حمایت از کارآفرینی با تأکید بر شغل‌های نوپا و جدید و مشاغل نوآورانه را فراهم آورد.
۳.۱۰. با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط، پیشنهاد راهکارهای لازم برای ایجاد و توسعه نهادهای بیمه‌ای خرد و ریسک‌پذیر در جهت تقویت و پایدارسازی بنگاه و اشتغال آن‌ها را تهیه و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
۳.۱۱. با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین برنامه اجرائی توسعه کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تهیه، بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری اقدام نماید.
۳.۱۲. همزمان با اجرای مفاد فوق با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی مرتبط، برنامه ویژه اشتغال سال ۱۳۹۶ را با تاکید بر اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی مبتنی بر محورهای مشخص ذیل به همراه تقسیم کار دستگاهی (ملی و استانی) را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نمایند:
۳.۱۲.۱. محورهای مرتبط با مداخلات تگذاری بازار کار شامل:
o    مهارت آموزشی و اشتغال پذیری نیروی کار نظیر کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، آموزش‌های حین کار در محیط کار واقعی، آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای هدفمند با رسته های کسب و کار، کارآفرینی، کلینیک های کسب و کار،   استارت‌آپ‌ها و مشاغل نوآورانه
o    اصلاحات نهادی نظیر:‌ افزایش شمول بیمه تامین اجتماعی، نظام جستجوی شغلی، مشاوره شغلی، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی، ساماندهی بیمه بیکاری و اشتغال مجدد، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و نظام اطلاعات بازار کار
o    تطابق آموزش عالی و مهارتی مبتنی بر نیاز واقعی طرف تقاضا در سطح ملی و منطقه ای از طریق هماهنگی و هدایت برنامه های اشتغال محور دستگاه های اجرایی

۳.۱۲.۲. هماهنگی و هدایت برنامه توسعه رسته های پر اشتغال ملی و منطقه ای با توافق دستگاه های ذیربط در بخش های مختلف (و مناطق شهری و روستایی) دارای اولویت.
۳.۱۲.۳. هماهنگی و هدایت توسعه اشتغال حمایتی از طریق ایجاد پنجره واحد اشتغال حمایتی با مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی:
o    - توسعه فرصت‌های شغلی ایثارگران و فرز ندان شاهد
o    - توسعه مشاغل خرد و خانگی

۳.۱۲.۴. تامین منابع مالی
o    تامین مالی فراگیر
o    تامین مالی اختصاصی برای رسته های منتخب ملی و منطقه ای
o    تامین مالی خرد

۳.۱۲.۵. هماهنگی با وزارت امور خارجه به منظور جهت دهی نمایندگی های خارج از کشور در تسهیل ارتباطات اقتصادی برای رسته‌های منتخب ملی و منطقه ای
۴.    وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است:
۴.۱. با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه اجرایی آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفه‌ای را تهیه و تا پایان تیرماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
۵.    سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است:
۵.۱. برنامهریزی تخصیص را به نحوی انجام دهد که طرح های تملک دارایی های سرمایهای ملی و استانی که علاوه بر توجیه اقتصادی، قابلیت اشتغال‌زایی بالایی دارند در اولویت تخصیص قرار گیرند. فهرست طرحهای دارای اولویت ملی و استانی تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه می شود.

توسعه ,اشتغال ,نماید ,اجرایی ,دبیرخانه ,جاری ,دبیرخانه ستاد ,پایان اردیبهشت ,اقدام نماید ,ارسال نماید ,ستاد ارائه ,ستاد ارسال نماید ,ستاد ارائه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دکوراسیون و مبلمان پاپیلون آشپزخونه قهوه دات کام ایران سی اس گو خدمات ماشین کاری و ماشین سازی test فلزیاب تبریز دختر شهر آفتاب سایت رسمی استقلال گالری عکس وتصویر